Personel Gizlilik Sözleşmesi Hakkında

20.09.2016
 
Kamu Hastane Birlikleri Genel Sekreterlikleri tarafından, hastane yöneticilikleri aracılığıyla, hastanelerde görevli personele, personel gizlilik sözleşmesi adı altında bir metin imzalatılmak istendiği öğrenilmiştir. 
“Personel Gizlilik Sözleşmesi” isimli metnin incelenmesinde, özü itibarıyla,  personelin, hastane ve hasta ile ilgili hiçbir bilgiyi üçüncü kişilerle paylaşmayacağı yönünde taahhüt vermesinin istendiği görülmektedir. Sözleşmenin, Sağlık Bakanlığı Bilgi Güvenliği Politikaları Kılavuzuna göre hazırlandığı belirtilmektedir.

Söz konusu uygulamanın durdurulması için Sağlık Bakanlığı ve Genel Sekreterlikler nezdinde gerekli girişimlerimiz başlatılmış olup TTB Merkez Konseyi de konuyla ilgili bilgilendirilmiştir.  Meslektaşlarımızın bu süreçte, söz konusu sözleşmeyi imzalamamasını, girişimlerimizin sonucunu beklemesini dileriz.

Öncelikle belirtmek isteriz ki, idare, dayanağını anayasa ve kanundan almayan hiçbir yetkiyi kullanamaz. İdare, yaptığı her türlü işlemin hukuki dayanağını ortaya koymak zorundadır. Kamu görevlilerine, dayanağını yasadan almayan bir yükümlülük getirilmesi mümkün değildir. 
Sözleşme adı altındaki bir uygulama ile kamu görevlilerine ceza ve disiplin sorumluluğu getirilmesi de mümkün değildir.

Bütün kamu görevlileri, idare ile arasındaki statü ilişkisi gereği, yürürlükteki mevzuata uygun hareket etmek zorundadır. Sağlık Bakanlığı, Anayasaya ve kanuna uygun alt düzenleyici işlemler yaparak Resmi Gazete’de yayınladığı düzenlemeleri bilgilendirmek amacıyla personeline tebliğ edebilir. Ancak hukuki dayanağı ve içeriği ayrıca tartışmalı olan bir metin, sözleşme adı altında, sözleşme ilişkisi ile imzalanmaya zorlanamaz. 

Hekimlerin sır saklama yükümlülüğü, evrensel ve ulusal etik kurallarla çerçevesi çizilmiş temel yükümlülüklerden birisidir. Hekimin, sır saklama yükümlülüğü birçok düzenleme ile mevzuatımızda yer almakta iken bu yükümlülüğünün sözleşme ilişkisi ile tesis edilmesi veya değiştirilmesi mümkün değildir. 

Hastane yöneticilikleri tarafından personele imzalatılmaya çalışılan “Personel Gizlilik Sözleşmesi” adı altındaki metin içeriğinin bir kısmı, Devlet Memurları Kanunu gereği memurun yerine getirmesi gereken yükümlülükleri içermektedir.  Bu yönüyle böyle bir sözleşme dayatmasının anlamı zaten bulunmamaktadır.

“Personel Gizlilik Sözleşmesi” adı altındaki metin içeriğinin bir kısmı ise, çerçevesi ve içeriğinin ne olduğu anlaşılmayacak şekilde “hastaneye ait her türlü mali, idari, tüm bilgi” gibi genel ifadeler içermektedir.  Bu ibareye göre, personel, hastane ile ilgili hiçbir konuda bilgi paylaşımı yapamayacaktır. Örneğin, döner sermaye dağıtımında yaşanan bir sorun veya idari işleyişteki bir sorun üçüncü kişilerle paylaşılamayacaktır. Sendikal özgürlük ve düşünceyi açıklama özgürlüğü açısından da kısıtlamalar getiren sözleşme metni, bu yönüyle de hukuka aykırılıklar taşımaktadır. 

Bu nedenle, “Personel Gizlilik Sözleşmesi” adı altındaki uygulama,  dayanakları ve sonuçları açısından hukuka uygun bir işlem değildir. 

İZMİR TABİP ODASI

  

Bu haber 1867 kez okunmuştur.