Türkiye’deki üniversite hastaneleri arasında 1999 yılında kendisine ait bir yönerge ile kurumsallaşmış ve yapılandırılmış bir “ilk” olan Ege Üniversitesi Hastanesi Hastane Etik Kurulu’nun 10 yıllık serüveni kitap oldu. Kitabın yazarı, Hastane Etik Kurulunun kurucu üyelerinden ve halen raportörlüğü görevini yürüten Doç. Dr. Çağatay Üstün'ün konu hakkındaki yorumları şöyle:
“Hastane Etik Kurulu kavramının içeriği ve Kurulun kuruluş öyküsü, 1999 yılından itibaren üyesi olan öğretim üyelerinin bizzat naklettiği anılardan oluşan bir kitabın yazılması fikrini 2010 yılından beri tasarlıyordum. Nasip bugüneymiş. Hastane Etik Kurulları tüm dünyadaki tıp sistemleri içerisinde önemli işlevleri olan yapılardır. Genel ilgi alanı; rutin tıp hizmeti verilirken tıbbi ekibin kendi içerisinde ya da hasta ve hasta yakını ile olan iletişimlerinde yaşanan etik ikilemlerin çözümünü sağlamak için tavsiye niteliğinde kararlar almak, tıbbi tedavi sürecinde yaşanan etik sorunlarda tıbbi ekibe yol göstermek veya farklı bir bakış açısı kazandırmak şeklinde özetlenebilir. Kurulun yapılandığı 1999 yılından bu yana farklı üyeler görev aldılar. Bunlar arasında ilk Kurul başkanımız olan Prof. Dr. Ramazan Akşit şu an hayatta değil. Kendisini saygı ve rahmetle anıyorum. Kitabın ana temasını; Hastane Etik Kurulunun anlamına ve işlevine yönelik bilgiler oluşturmaktadır. Buna ek olarak Kurulun işleyiş şekli, tavsiye niteliğindeki kararları örneklerle verilmekte, tüm üyelerimizin bu süreç içinde aldıkları rollere paralel olarak duygu ve düşüncelerini aktarmalarına olanak sağlamaktadır. Kendi akademik ilgi alanım içerisinde de olması sebebiyle Ege Üniversitesi Hastanesinde 1999 yılında etik açıdan özellik arz eden böyle profesyonel bir yapılanmanın ilk örneğinin oluşturulduğu için bir Ege Tıp mensubu olarak gerçekten mutluyum. Geçen 10 yıl, Hastane Etik Kurulunun tıp sistemimiz içinde kendi işlevini ve rolünü ortaya koyması açısından tecrübelerle doludur. Bunun geliştirilmesi ve bu bilincin yaygınlaştırılması adına çabaların süreceğine ve diğer üniversite hastanelerimizde de bu tip yapılanmalara yer verilmesi için Kurulumuzun öncü olacağına inanıyorum. Dış ülkelerde her yerde bir Hastane Etik Kurulu oluşturmak gibi bir kaygı yok. Belli yerlerde belli sayıdaki tıp kurumlarına hizmet veren “pilot bölge” anlayışı ile hareket ediliyor. Sonuçta etik sorunlar kurumsal farklılıklara rağmen çoğunlukla aynı şekilde ortaya çıkıyor. Hastane Etik Kurulu oluşturmak çok zor değildir, asıl olan onun düzenli işlevini ve sürekliliğini sağlamaktır. Kitabın baskı ve dizgi işlemlerinde emeği geçen herkese ve Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi yayın bürosu personeline teşekkür ederim.”
[Kitap temin yeri: Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi Yayın Bürosu Telefon: 232. 3903103 (Mesai saatlerinde), e-posta: egedergisi35@gmail.com]